Cunoaște echipa Agra Asigurări – Cosmin Vlad

În acest articol interviu îl aducem în atenția dumneavoastră pe Cosmin Vlad, Manager Regional pentru zona de Centru Sud.

  1. Care este experiența dumneavoastră profesională, atât în cadrul Agra Asigurări, cât și anterioară?

Începând cu anul 2012 am lucrat în ferma familiei aproape 180 de hectare de teren agricol. Din 2012 până în 2016 m-am ocupat cu precădere de domeniul agricol, respectiv de comercializarea pieselor pentru utilaje agricole și inputuri. Începând cu anul 2016 până în 2018 m-am alăturat echipei Agra Asigurări ca evaluator de daune, iar din 2018 sunt manager regional pe zona Centru -Sud.

  1. Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâlnit de-a lungul timpului ca manager regional?

În fiecare zi întâlnești o nouă provocare, pornind de la interacțiunea cu clienții și brokerii colaboratori și continuând cu autoritățile. De asemenea, birocrația ar fi o altă provocare. În acest domeniu întâlnești mulți oameni diferiți, care au o altă viziune asupra lucrurilor și învățăm de la fiecare în parte.

  1. De ce ați ales să activați în domeniul asigurărilor agricole? Care sunt responsabilitățile dumneavoastră cotidiene?

Pentru mine a însemnat o adevărată provocare, motiv pentru care am ales să activez în acest domeniu. Întrucât România se află la început de drum în domeniul asigurărilor agricole, m-a atras ideea de a lua parte activ la construcția unei nișe de la zero. Din postura de manager regional mă ocup de interacțiunea cu colaboratorii, coordonez partea de evaluări daune și mă ocup de subscrierea polițelor de asigurare. În același timp, căutăm clienți, evaluatori și colaboratori noi. Vorbim de un domeniu extrem de dinamic, în care cunoști oameni noi în permanență.

  1. Care sunt culturile predominante în regiunea dumneavoastră?

În regiunea de care mă ocup predomină cultura mare, vorbim de cereale, plante oleaginoase, rapiță și mai puțin culturi de plante medicinale. Exceptând zona de nord din Dâmbovița, este o regiune axată pe grâu, orz, rapiță, floarea soarelui, porumb. În zona de nord a regiunii întâlnim și plantații pomicole, însă ponderea cerealelor atinge aproximativ 90% din suprafața cultivată pe trei județe.

  1. În ultimii ani, care au fost cele mai avizate daune în regiunea pe care o gestionați?

Anul trecut a fost destul de atipic, însă niciun an nu seamănă cu celălalt în sfera noastră de activitate. Am avut foarte multe evenimente din cauza temperaturilor ridicate care au generat incendii. Preponderent, ne-am confruntat cu grindina și furtuna, însă agricultorii autohtoni s-au confruntat și cu ploile torențiale. Fiecare fenomen în mod normal avea o perioadă în care se întâlnea, dar în prezent schimbările climatice au făcut să apară o serie de fenomene cumulate în anumite zone.

  1. Cât de importantă este tranziția către un sistem digital în agricultură și cum ajută debirocratizarea agricultorii români?

Din punctul meu de vedere tranziția către un sistem digital este extrem de importantă și nu doar în domeniul agriculturii. Implementarea unui sistem digital ar trebui să se realizeze în toate domeniile existente în țara noastră. Spre exemplu, în momentul în care am ajuns la un client care are o daună avizată, fiind obișnuiți cu sistemul birocratic și cu diverse documente care să justifice diferite aspecte, folosind sistemul digital și tabletele în evaluarea daunelor, am stârnit o anumită reticență în rândul fermierilor. Treptat, aceștia au început să se obișnuiască și s-a observat o schimbare în piață. Fermierii au devenit mai deschiși față de sistemul digital de evaluare a daunelor și au realizat că nu mai au nevoie de acele avize, certificate și facturi, iar digitalizarea le oferă timp pentru celelalte activități prioritare în fermă.

Pe viitor, cu siguranță vor apărea schimbări în piața din România. Mai avem de lucru, dar sperăm că vor apărea schimbări semnificative în modul de lucru. Este nevoie de o simplificare și de o digitalizare a întregului sistem.

  1. Considerați că sistemul digital de obținere a unei polițe de asigurare, precum și metodele rapide de avizare a unei daune încurajează fermierii să fie mai deschiși să-și asigure culturile?

Cu toții știm, ca în orice domeniu, birocrația ne omoară timpul și el este limitat, fiind în același timp și principalul dușman al nostru. Fermierii trebuie să se ocupe de tot ce înseamnă aprovizionare, angajați și multe alte aspecte care țin de activitatea lor curentă. Faptul că avizarea daunei se poate face online în 3 minute cu un minim de informații (numărul poliței, numărul parcelei afectate, domeniul, data producerii daunei) este un lucru benefic, care a simplificat modul de lucru al fermierului. În plus, sistemul de emitere a polițelor este extrem de eficient. Timpul de emitere s-a redus, scăpând și de acel schimb de documente pe hârtie. Accesul la documente se poate realiza la orice oră, în Portalul Agra Asigurări, și reprezintă plus valoare pentru ambele părți, în special pentru parteneri.

  1. Cum a evoluat piața asigurărilor agricole în ultimii ani, în regiunea gestionată de dumneavoastră?

Piața asigurărilor se află într-o continuă expansiune în special pe partea de asigurări agricole. Valorile din domeniul agricol sunt foarte mari, iar sumele care se rulează într-o fermă sunt impresionante. Fermierii au început să realizeze acest aspect și faptul că schimbările climatice îi pot influența negativ în a-și duce mai departe afacerea. Cu siguranță au devenit mai atenți cu investițiile lor. În prezent, pot să aibă o siguranță că anul viitor își pot înființa culturile fără probleme și nu există riscul ca un fenomen neprevăzut să-i blocheze sau să-i și închidă la un moment dat. Fermierii au început să-și facă polițe de asigurare, să vadă partea corectă a lucrurilor și să-și asigure culturile la valori reale, inclusiv profitul.

  1. Ce așteaptă un fermier de la un asigurător și care sunt beneficiile unei asigurări agricole? Care sunt cele mai mari provocări din agricultura românească la momentul actual?

Despăgubirea la valoarea corectă este cea mai mare așteptare a unui fermier care vrea să-și continue afacerea. Din această dorință de a se dezvolta în continuare și pentru a nu întâlni vreo piedică, preferă să-și facă aceste asigurări pentru siguranță.

Provocarea numărul unu este faptul că agricultura este dependentă de precipitații, de ploaia căzută din atmosferă. Lipsa investițiilor în sistemul de irigații se face simțită în piața agricolă. Perioada îndelungată de caniculă și lipsa precipitațiilor ar fi principalele probleme cu care ne confruntăm. După o perioadă de caniculă, când vin ploile, acestea niciodată nu vin curate. Întotdeauna vin cu grindină, furtună și probleme. Mai sunt și alte probleme recente, printre care creșterea prețului la combustibil, prețurile îngrășămintelor. Fiecare creștere se resimte în prețul de producție al cerealelor și, ulterior, în buzunarul nostru.

  1. Cum vedeți relația dintre fermieri, brokeri și dumneavoastră, ca asigurător, în regiunea coordonată? Care este fundamentul pentru un parteneriat constructiv pe termen lung, din punctul dumneavoastră de vedere?

Relația este una bună în prezent și se îmbunătățește de la an la an. Fermieriii au fost la început reticenți în ceea ce privește asigurările agricole, însă cu ajutorul brokerilor cu care colaborăm, lucrurile merg într-o direcție pozitivă. Aceștia ne-au fost de ajutor cu expertiza lor în vânzări, iar din colaboratori au devenit partenerii noștri, iar un parteneriat constructiv duce la o relație de lungă durată.

  1. Cât de vital este pentru societate construirea unei agriculturi sustenabile și durabile?

Este un aspect vital deoarece vorbim de fermierii care produc hrana populației. Cu siguranță avem nevoie de un parteneriat solid pentru a duce la capăt acest lanț. Cu toții avem nevoie de o agricultură sustenabilă și durabilă și de o hrană sănătoasă în același timp.