Fermierii români au acces mai facil la asigurările agricole printr-un proces digitalizat, Interviu cu Iulia Parapianu, Director Adjunct Agra Asigurări

Sectorul agricol este în continuă dezvoltare, iar digitalizarea joacă un rol semnificativ în creșterea productivității, profitabilității, a sustenabilității și a rezilienței la schimbările climatice. Transformarea digitală în agricultură contribuie la realizarea unor îmbunătățiri semnificative ale mijloacelor de trai pentru fermierii de pretutindeni și toți cei implicați în lanțul agro-alimentar.

Agra Asigurări este compania care a introdus digitalizarea în domeniul asigurărilor agricole din România și pune la dispoziția fermierilor mai multe resurse digitale. Am stat de vorbă cu Iulia Parapianu, Director Adjunct Agra Asigurări România, pentru a afla mai multe despre beneficii aduse de aceste instrumente în activitatea cotidiană fermierilor, dar și perspectivele de dezvoltare ale companiei privind digitalizarea pentru următorii ani.

Ce înseamnă digitalizarea în domeniul asigurărilor agricole?

Digitalizarea în sectorul asigurărilor agricole reprezintă ajutorarea forței de vânzări și implicit a fermierilor prin simplificarea procesului de emitere a polițelor. Noi solicităm un număr minim de documente și ne preocupăm activ de digitalizarea proceselor și a documentelor pentru că ne dorim să reducem pe cat posibil birocrația la întocmirea documentației și să lucrăm paperless, asemenea colegilor noștri din Austria.

Când a început procesul de digitalizare la Agra Asigurări? Ce a presupus și cât timp a durat?

Încă de la înființarea sucursalei am emis polițele în format electronic și evaluarea daunelor s-a produs doar digital cu ajutorul tabletelor. Proiectele de digitalizare sunt dezvoltate concomitent în toate sucursalele Österreichische Hagelversicherung și sunt adaptate nevoilor pieței locale. Prin modul nostru de lucru am eficientizat considerabil emiterea de polițe, nefiind necesare din partea fermierului acele devize tehnologice și documentele din ultimii ani. Continuăm procesul de digitalizare și facem investiții majore pentru numeroase proiecte în curs prin care ne propunem să facilităm și să oferim accesul transparent la o poliță de asigurare agricolă.

Care sunt funcționalitățile digitale de care beneficiază fermierii? Cum funcționează și cum îi influențează pe brokeri și pe fermieri?

Punem la dispoziția fermierilor două resurse digitale care să îi sprijine în activitatea de zi cu zi, respectiv aplicația AgraSat și portalul online.

Aplicația AgraSat culege date de la sateliții spațiali Sentinel (ESA) și Landsat (NASA) înregistrate în ultimele 12 luni și oferă fermierilor acces la informații despre starea culturilor. Pe baza lor fermierii își pot vizualiza starea culturilor și de asemenea, își pot stabili strategiile proprii de întreținere pentru fiecare cultură.

Portalul este o unealtă de mare ajutor pentru toți colaboratorii noștri, întrucât acolo ei își pot vedea polițele de asigurare, își pot aviza daunele, dar și urmări în timp real procesul de decontare. Pentru brokeri este de mare folos deoarece au acces la toate documentele și datele polițelor pe care le-au intermediat. Pentru fermieri, beneficiile sunt aceleași, cu un avantaj suplimentar: prin accesarea AgraSat își pot monitoriza cu ajutorul imaginilor din satelit progresul vegetativ pe parcelele asigurate.

Cum se evaluează digital daunele din teren?

Daunele se evaluează digital cu ajutorul unei aplicații numita MOSES, ce are în spate un proces amplu de cercetare-dezvoltare și o metodologie certificată pentru fiecare tip de cultură în parte. Evaluatorul, în prezența fermierului, analizează cultura afectată și introduce informațiile electronic în protocolul de daună. Acesta trebuie sa fie foarte precis, să cunoască tipul de cultură, gradul de dăunare și capacitatea de refacere a plantei. Pe baza informațiilor introduse, se emite protocolul de daună, iar echipa Agra Asigurări calculează ulterior despăgubirea în funcție de suma asigurata, cu ajutorul unui program specializat de gestionare polițelor, IBISS.

În ce măsură contribuie digitalizarea la eficientizarea procesului de evaluare?

Cel mai important avantaj de menționat este faptul că procesul este mult mai rapid decat dacă am sta să completăm manual toate documentele.  Dacă avem toate datele de la evaluator și client putem emite un decont de daună și la 3 zile de la evaluare, iar plata să o efectuăm în decurs de o săptămână.

Care este feedback-ul fermierilor privind acest proces?

Avem tot mai mulți fermieri care ne solicită acces la aceste servicii, care doresc să-și acceseze arhiva digitală și să vadă stadiul de decontare al daunei. De asemenea, avem și clienți care folosesc serviciul AgraSat din cadrul aplicației și își observă stadiile de vegetație pe parcelele asigurate, iar acest serviciu este apreciat în primul rând de fermierii cu suprafețe mici, care nu își permit un program digital pentru administrarea fermei.

Credeți că pandemia a accelerat nivelul de digitalizare în industria agricolă?

Cu siguranță, întrucât vedem o mai mare deschidere în piața pentru soluții digitale, iar ritmul de acceptare a tehnologiei a crescut. Cu ajutorul trainingurilor și scolarizărilor online am ajuns să ne facem cunoscute produsele de asigurare Agra Asigurări mult mai multor brokeri. Din dorința de a păstra legătură cu colaboratorii noștri, am comunicat mai mult prin intermediul social media și am sporit numărul newsletterelor cu informații importante pentru aceștia.

Cum vedeți evoluția industriei agricole pentru următorii ani?

Agricultura este într-un continuu proces de transformare. Există multe oportunități de dezvoltare prin produse noi și considerăm că din ce în ce mai mulți fermieri vor fi mai deschiși să folosească asigurări agricole. De la înființarea sucursalei în 2016, când asigurăm 160.000 de ha, ne-am mărit portofoliul de 5 ori, ajungând la 800.000 de ha și ne așteptăm la o creștere în continuare și de ce nu, în următorii ani ne dorim să asigurăm un milion de hectare.  

Care sunt perspectivele de viitor pentru Agra Asigurări din punct de vedere digital? Ce funcționalități noi vă propuneți să introduceți în următoarea perioadă?

Considerăm că tehnologia ne oferă o multitudine de posibilități de distribuție digitală.

Lucrăm la dezvoltarea unui proiect de emitere a ofertelor online ce se adresează în primul rând brokerilor colaboratori și are scopul de a eficientiza emiterea ofertelor pentru asigurați. Ne dorim să îmbunătățim în continuare procesele și fluxul de lucru în beneficiul clienților și al colaboratorilor.

De asemenea, vom lucra din ce în ce mai mult cu date din satelit, iar momentan lucrăm la dezvoltarea unui produs de secetă parametric (Soil Water Index), care măsoară umiditatea din sol  din 500 in 500 de metri. În paralel lucrăm la eficientizarea procesului de vânzări, în special la ajutorarea forței de vânzări, iar cu ajutorul portalului dorim sa venim în sprijinul brokerilor prin emiterea de oferte online. Nu în ultimul rând, vom continua digitalizarea evaluărilor de daună în funcție de produsele pe care le vom aduce pe piață.